Cum Combatem Stresul

CUM COMBATEM STRESUL?

Antrenorul personal World Class, Râul Toma, specializat pe antrenamente de forţă, de slăbire, TRX şi antrenamente de grup, oferă soluţii eficiente pentru combaterea stresului.

Stresul este un factor important care ne influenţează viaţa de zi cu zi. Peste tot, acasă, la serviciu, în relaţiile personale şi chiar la bucătărie, prin mâncarea nesănătoasă pe care o consumăm, stresul îşi face apariţia. Totuşi, vestea cea bună este că puteţi să contracaraţi stresul.

CE ESTE STRESUL?

Stresul reprezintă sindromul de adaptare pe care individul îl realizează în urma agresiunilor mediului. Acest ansamblu cuprinde manifestări de tensiune, forţă, încordare, constrângere, solicitare. Termenul îi aparţine lui Hans Selye, care defineşte stresul ca ansamblu de reacţii al organismului uman faţă de acţiunea externă a unor agenţi cauzali: fizici, chimici, biologici, psihici constând în modificări morfo-funcţionale, cel mai adesea endocrine. Completările aduse în timp definiţiei date de Selye au avut în
vedere faptul că acesta reprezintă o reacţie generală a întregului organism, cu participare neuroendocrinăvegetativă şi că el este declanşat atât de agenţii endogeni, cât şi cei exogeni.
Orice tip de stres apare pe fondul adaptării permanente a organismului la mediu când se poate produce un dezechilibru important între solicitările mediului şi posibilităţile de răspuns reale ale individului. Adaptarea presupune păstrarea integrităţii organismului şi realizarea unui echilibru dinamic cu mediul. Stresul apare în momentul în care acest echilibru al adaptării se perturbă. Apariţia şi amploarea stresului psihic (de exemplu) depind mult de caracterele genetice ale individului (cele cognitive, voliţionale, motivaţionale, afective) orice factor pe care îl considerăm o ameninţare, indiferent dacă este reală sau imaginară, creşte nivelul de anxietate din noi.
CUM SE MANIFESTĂ STRESUL?

Reacţia noastră este influenţată de diverşi factori, din care pe unii îi putem controla iar pe alţii nu. Răspunsul organismului nostru la stres se numeşte sindrom general de adaptare. Acesta se caracterizează printr-o evoluţie în trei etape: de alarmş, de rezistenţă, de epuizare.

Etapa de alarmă se manifestă prin hi-potensiune, tahicardie, hipotermie, şi secreţie crescută de hormoni suprarena-lieni (ACTH, cortizol, adrenalină).

Etapa de rezistenţă – aparent organismul se adaptează la noua situaţie, dar persistă modificările apărute în prima etapă.

Etapa de epuizare – în ea se intră în cazul în care organismul este supus în continuare stresului iniţial fără nici un fel de ameliorare a situaţiei. Adaptarea nu mai poate fi menţinută şi apar consecinţele nocive: boli de inimă, accidente cerebrale vasculare, boli digestive, migrene, diverse infecţii, stări anxioase. Secreţia de adrenalină creşte, se măreşte tensiunea arterială, la fel frecvenţa cardiacă şi respiratorie. Acest lucru duce la hiperoxigenarea sângelui, se instalează sindromul hiperventilaţiei, de aici încep atacurile de panică.
Glicemia şi nivelul acizilor graşi în sânge cresc în stres, se accelerează procesul de ateroscleroză şi se dezvoltă bolile coronariene.
Sistemul imunitar este foarte slăbit. Unii oameni nu pot să doarmă din cauza stresului. Alţii mănâncă mai mult, mai ales alimente hipercalorice (dulciuri, fast food, junk food). Două treimi dintre fumători fumează mai mult. Băutorii consumă mai mult alcool din aceeaşi cauză. Acestea ar fi manifestările stresului asupra organismului uman.

CUM COMBATE SPORTUL STRESUL

Exerciţiile ritmice, cum ar fi gimnastica aerobică, kickboxul, dansul, săritul cu coarda, aler-gatul, înotul măresc activitatea undelor alfa la nivelul creierului, ceea ce produce o stare de relaxare comparativă cu cea indusă de meditaţii şi rugăciuni. Exerciţiile care necesită concentarea pe termen lung eliberează mintea de gânduri. Aici intră sporturile de viteză şi jocurile: tenisul de câmp şi de masă, voleiul, handbalul, fotbalul. Artele marţiale consumă multă energie
şi direcţioneazâ agresivitatea între anumite limite, controlabile la antrenamente. Sporturile de echipă oferă posibilitatea satisfacerii nevoii de companie şi reduc starea de depresie ce poate apare ca urmare a izolării, de la serviciu, de acasă. Exerciţiile fizice reduc tensiunea musculară instalată după multe ore pe scaun. Sportul stimulează secreţia de serotonină şi endorfină în creier, circulaţia sângelui, corpul este mai bine oxigenat, şi este favorizată dezvoltarea anticorpilor şi îmbunătăţirea sistemului imunitar. De asemenea, este bine să aveţi în vedere şi alte metode de combatere a stresului: meditaţia, sauna, meloterapia, plimbările în natură.

RAUL TOMA
PERSONAL TRAINER WORLD CLASS ROMÂNIA

 

Sursa articol – revista BFRESH numarul 18/2012