Cursa pentru silueta

Cursa pentru SILUETA

Momentul în care realizezi ca vine vara si corpul tau va fi expus cam 90% din timp poate fi unul de panica. Sau nu, daca decizi ca pregatirea pentru plaja, cu tot ce înseamna ea – sport, dieta, detoxifiere, tratamente – sa devina chiar acum noul tau mod de viata.

Una dintre cele mai controversate discutii este cea despre motivatie – vrei sa fii slaba sau vrei sa fii sanatoasa? Daca ar fi sa raspunzi în public ai declara raspicat „sanatoasa”. Daca ai arata ca Charlize Theron desi manânci cartofi prajiti la orice ora, pe bune, te-ai mai duce la sala? închide o clipa ochii si recunoaste, macar numai pentru tine. Bun. I-ai deschis? Acum iata o lista lunga de motive pentru care ar trebui sa faci sport si sa ai grija de corpul tau indiferent de cât de slaba esti: ai o stare de bine general, îmbatrânesti mai încet, nu te îmbolnavesti de inima niciodata, pielea e întinerita, se modifica metabolismul si creste masa musculara (adica esti suficient de în forma si puternica pentru a-ti însoti iubitul în weekendurile cu motorul sau de catarat pe munti), îti creste rezistenta la virusi si densitatea osoasa (deci nu îti rupi nimic la cazaturile mai dure de pe schiuri), scade colesterolul si dispare insomnia… si mai pot continua înca o data pe atât.

ANTRENAMENTE PENTRU SECOLUL VITEZEI

In fiecare dintre noi exista bine ascuns un mic voyeur, deci una dintre cele mai mari curiozitati umane este…ce fac ceilalti. Evident, am încercat si eu sa aflu care sunt cele mai frecvente, cele mai ascunse si, evident, cele mai neasteptate motivatii ale celor care merg la sala. Am stat de vorba cu Raul Toma, antrenor profesionist la World Class Fitness. în afara de fitness-bodybuilding, Râul e specialist în arte martiale, masaj si reiki, iar de-a lungul timpului a lucrat cu personalitati din cele mai variate domenii; daca e sa ne luam dupa ce spun acestia (si înca public) programul lui de fitness si nutritie, intens dar distractiv, pare sa fie o cale sigura catre o sanatate de fier ascunsa într-un corp de diva. Deci, ce cer oamenii la sala? „Rapiditate. Efecte vizibile instantaneu. Vor ca ceea ce au acumulat în ani de sedentarism sa dispara în câteva saptamâni – cam 99% dintre ei asta spera.”In restul de 1% intra povestile mai neasteptate, cum ar fi tânara care se pregatea pentru sedinta foto din Playboy. In ce priveste metodele de antrenament, se pare ca classic never dies – de obicei vin la sala cei care vor sa se antreneze cu aparatele cunoscute, în care au încredere. Evident, tot timpul apar si antrenamente noi si revolutionare: unul dintre cele recente este TRX Suspension Training, ce permite utilizarea unei plaje mai largi de miscari si de grupe musculare simultan. Practic, te lasi suspendata într-un sistem de benzi elastice si asta antreneaza toti muschii, folosind greutatea proprie a corpului în diferite planuri de înclinatie. Controlul îti apartine
în totalitate si faci exercitii în siguranta si la intensitatea decisa de tine. Spre deosebire de programele clasice, TRX este recomandat si în recuperare pentru cei care au probleme cu încheieturile sau cu spatele. Un alt nou sosit în peisajul antrenamentelor autohtone este Flowin, antrenamentul prin frictiune aparut în 2006, în Suedia, ce consta într-un exercitiu functional care vizeaza stabilitatea, mobilitatea, forta, echilibrul, viteza si puterea. Principiile FLOWIN ® se bazeaza pe controlul vertical al miscarilor, în timp ce frecarea e asigurata orizontal de niste placi dreptunghiulare care gliseaza pe placa-suport. Utilizând corpul drept contragreutate, se poate controla cu usurinta cantitatea de frecare si nivelul de efort.

CU SAU FARA… ANTRENOR

Mai ales daca esti începatoare, ai nevoie de cineva care sa te îndrume si sa te ajute sa lucrezi eficient. Ar fi pacat sa nu obtii maximum de rezultate, fie ca vorbim de un abdomen perfect sau de un suflu mai bun pentru expeditia pe Everest pentru care te antrenezi! Fiecare dieta si fiecare program de antrenament sunt unice, pentru ca nici un individ nu e identic cu altul, iar un antrenor îti va construi un program 100% adaptat organismului tau si telurilor tale. Ca sa nu mai vorbim de plictiseala, pe care el o combate cu succes – de la schimbarea exercitiilor la fiecare ora pâna la faptul ca te tine de vorba; s-a constatat stiintific ca limitele tale urca cu 10% când nu esti atenta doar la efort. Cei cu adevarat pasionati pot sa îti propuna si un plan de dieta, la fel de variat, si pot urmari fiecare schimbare oricât de mica e ea, astfel încât tu sa te hranesti si sa lucrezi cât mai bine. Câteva principii generale exista – greutati mici, repetari multe, pauze scurte, daca vrei sa slabesti, greutati mai mari, repetari mai putine, pauze de 1 -1,5 minute, daca vrei sa construiesti, sa definesti fibra musculara. Glucoza din organism da, la începutul oricarui antrenament, cam 30 de minute de energie exploziva, care este bine sa fie folosita pentru exercitii de modelare a corpului. Dupa cele 5-10 minute de încalzire pe banda sau de bicicleta eliptica, un antrenament intens, de 35-40 de minute, cu greutati sau la aparate, va ataca depozitele de grasime si va construi o forma eleganta a muschilor. La final, pentru a consuma caloriile deja antrenate în prima parte a rutinei si pentru a stimula sistemul cardiovascular sa functioneze la cote maxime, 20 de minute de alergare sau de bicicleta sunt perfecte.
Dupa primele ore de antrenament va aparea si febra musculara, adica durerea data de niste micro leziuni în structura fibrei musculare, care certifica faptul ca muschiul a fost supus unui efort mai mare decât cel mediu, de supravietuire. Si apropo, nu trece cu nimic -iata înca un mit desfiintat de antrenor, care adauga jumatate în gluma, jumatate în serios, „decât cu miscare”. Asta e adevarat, desi paradoxal – daca astepti sa treaca, febra musculara te chi-nuie si trei zile, dar o poti pacali ducându-te din nou la sport a doua zi.

FOAMEA SI FEREASTRA ANABOLICA

Pe masura ce problemele de nutritie, specifice unei societati dezvoltate, sunt mai serioase, apar si specialistii gata sa te salveze. E o ocupatie la moda si foarte multi, dupa un curs ordine rapid, se declara nutritionisti. Trebuie sa stii ca un nutritionist adevarat sta de vorba cu tine mult, îti cere un set de analize detaliate, scrie câteva pagini bune despre modul tau de viata, despre când, cum si ce manânci, despre cum lucrezi si cum te enervezi (îti face un grafic complet al modului tau de viata). Daca unul dintre lucrurile astea nu se întâmpla, atunci fugi cât poti de repede, pentru ca orice ti-ar spune sa faci, nu are legatura cu tine, e un tipar general

Un nutritionist adevarat sta de vorba cu tine, îti cere un set de analize detaliate, te întreaba despre când, cum si ce manânci, despre cum lucrezi si cum te enervezi.

care nu te va ajuta cu nimic. Doctorul Mencinicopschi, care e de altfel bio-chimist, întelege nutritia în forma ei cea mai pura, de procese bio-chimice care se petrec la nivelul organismului uman. Abordarea lui a fost destul de revolutionara în peisaj: „Nimeni nu a explicat clar faptul ca, atunci când tii o dieta, nu numai cantitatea caloriilor este importanta. Calitatea biologica a caloriilor este hotarâtoare pentru persoanele care doresc sa scape de kilogramele în plus sau sa îsi mentina greutatea”. Astfel, o calorie dintr-un aliment nu este echivalenta cu o calorie dintr-un alt aliment din punct de vedere al efectului metabolic. Unele alimente accelereaza arderea grasimilor, în timp ce altele încetinesc metabolismul, îngreunând astfel procesul de slabire. Pe scurt, cu 1.000 de calorii din nachos te îngrasi, chiar daca nu mai manânci nimic altceva, cu 1.000 de calorii din ananas slabesti. Pilonul central în jurul caruia se construieste teoria doctorului este calitatea hranei, mai importanta decât numarul caloriilor, pentru ca organismul uman nu e un robot care sa functioneze doar matematic, ci ascunde mii si mii de procese chimice. Mai trebuie sa stii ca foamea e reactia unui organism sanatos si, imediat dupa antrenament, daca ti-e foame, poti mânca orice. Ai citit bine, orice. Asa numita „fereastra anabolica” face ca, indiferent ce pofte ai când ai plecat de la sport, sa ti le satisfaci fara nici cea mai mica vina. Excesele îti fac rau indiferent de directia lor, deci un tort la cina e la fel de daunator ca patru ore de antrenament zilnic – eventual si pe stomacul gol, ca sa consumi mai mult din stratul adipos. In acest ultim caz, din fericire pentru sanatatea ta, creierul a gasit o modalitate sa te opreasca din exagerari: lesinul. Poate nu stiai, dar lesinul nu e semn ca esti fragila si rafinata, ci doar… nemâncata. Creierul se hraneste cu glucoza, care e si prima substanta consumata când faci sport. Daca nu ai mâncat mai nimic înainte, nu ai suficienta glucoza pentru prima parte a antrenamentului. Se consuma tot, apoi creierul, intrat pe rezerva de avarie, opreste sistemul. Shut down. Iata lesinul.

MITUL VITAMINELOR

Intâi, câteva lamuriri. Vitaminele si mineralele sunt micronutrienti – ne sunt indispensabile, dar în anumite cantitati. Complexul de minerale si vitamine e singura forma, spun specialistii, în care ar trebui luate, pentru ca sunt asemenea unui joc de domino – depind una de alta pentru a fi asimilate. Plus ca e mai simplu – de ce sa iei un pumn de pastile si sa îti încarci memoria cu ce ai luat si ce nu? O paranteza as face doar pentru suplimentele de betacaroten, o alegere mult mai buna decât solarul, pe care ar trebui, în perioada de sfârsit de primavara, sa le pui pe raftul din fata. Daca vrei ca primele raze de soare sa te gaseasca pregatita, acum e momentul sa începi o cura cu capsule de betacaroten (pe care le gasesti în farmacii cam la toti producatorii de suplimente alimentare).

Diferenta e spectaculoasa – orice raza de soare te coloreaza mult mai rapid, într-o nuanta naturala si treptata. Betacarotenul stimuleaza productia de melanina din tesutul cutanat si pregateste pielea pentru un bronz superb, fara arsuri si exagerari. E fizic imposibil sa preiei toate vitaminele si mineralele din mâncare – ar trebui sa umpli masa de trei ori pe zi cu alimente extrem de variate, ca sa nu mai vorbim de provenienta lor, de care ar trebui sa fii 100% sigura (nemodificate genetic, nontoxice etc. etc). Asa ca nu te teme de vitamine, de multe ori sunt mai putin chimice decât niste mere prea verzi si prea lucioase. Si când vei fi terminat de citit acest articol trebuie sa uiti ca ai crezut
vreodata ca vitaminele îngrasa. Ce îngrasa sunt alimentele depuse – adica neconsumate. Vitaminele doar suplinesc o carenta în organism, si doar un organism sanatos e capabil sa slabeasca si sa-1 ajute pe posesorul lui sa arate bine. Asa ca nu te mira daca, luând vitamine, vei slabi mai usor – cu cât circuitele tale sunt mai bine „unse” (academic spus, cu cât procesele bio-chimice se desfasoara mai lin), cu atât tot ce faci e mai eficient. La fel cum nu trebuie sa te miri sau sa te sperii de… foame.

FACTORI ÎN SINERGIE

Daca tot am vorbit de transformarile din interior, nu le putem ocoli nici pe cele din exterior. Masajul dureros a devenit astfel o legenda urbana în rândul femeilor preocupate de felul cum arata si singura garantie a eliberarii de sub teroarea celulitei. In timp ce prietenele tale îti demonstreaza, pe propria piele, urmele colorate ale celei mai recente sesiuni de masaj, expertii ne asigura ca ceea ce trebuie sa se întâmple într-un spatiu profesional n-are nimic de-a face cu palmele sau pumnii. Este adevarat ca zonele cu celulita fibroasa, veche, netratata sunt mai sensibile la durere, însa sub nici o forma un masaj de calitate nu te umple de vânatai. Niciodata. Masajul destinat doar eliminarii depozitelor de grasime e eficient când e ferm si specializat – asta tine de maseur – si constant – asta tine de tine. Asociat cu o crema termogena este si mai eficient – foarte apreciata în clasa cremelor care masoara în centimetri gradul de succes asupra coapselor tale. Evident, si aici depinde de k persoana la persoana, pentru ca sunt femei la care retentia de apa e cauza problemelor, si atunci extractele de struguri, iedera si castan vor fi mai eficiente. Daca sedentarismul e mai degraba problema, atunci într-adevar o crema termoactiva lupta mai bine cu depozitele de grasime; substantele pe care le contin aceste creme (de obicei capsaicina, derivat din ardei iute, dar si guarana, piper verde, gingko, ulei de portocala si ulei de scortisoara) stimuleaza puternic circulatia si deschid porii, astfel încât masajul mobilizeaza mai eficient depozitele de grasime, iar substantele patrund mai bine în celule. Si electrostimularea este eficienta, desi e blamata adesea ca fiind sportul lenesilor. RaulToma face însa o precizare care schimba putin datele problemei: „O fibra musculara trezita la viata la antrenamente aerobice si cu greutati va raspunde si la stimulii produsi de electrozii unui aparat de electrostimulare. Ba chiar completeaza antrenamentul la sala, adaugând un 15% peste cei 35% fibra musculara pusa în miscare aici, dai’ nu va schimba cu nimic aspectul unor muschi leneviti de stat pe canapea la televizor”. Deci, desi probabil te-ai plicitisit sa auzi asta, nici un fel de metoda nu functioneaza singura.

PRINCIPII DE VIATA

Sincera sa fiu, am stat de vorba cu Raul circa trei ore, incluzând antrenamentul, dar fraza pe care a rostit-o si care îmi rasuna si acum în minte – pe care am scris-o si pe tabla din bucatarie – este urmatoarea: „O felie de portocala are acelasi gust ca toata portocala”. Cred ca aceasta defineste cel mai bine moderatia si rolul placerii în viata noastra de zi cu zi. Sa obtii placere, într-o forma sau alta, este cel mai puternic motor al actiunilor noastre, de la mersul la sala pâna la mersul la birou, si foarte multe alte motivatii servesc doar ca paravan al placerii. M-as întinde nestingherita sa iau a doua prajitura de pe platou, desi nu e sanatos sa am atâta zahar în sânge, dar placerea de a fi admirata pentru silueta zvelta ma va determina sa ma abtin. Atunci când dorinta de a arata bine la vara a surclasat pofta imediata de dulce am înteles ca, desi e foarte important sa nu renunti la placere si sa traiesti cât mai în contact cu propriile dorinte, ele trebuie sa fie puse într-o ordine de prioritate, iar cele nocive sa stea la coada listei.
Asa ca încearca sa ai frigiderul plin de legume si de fructe, pentru ca asta îti permite ca, o data pe luna, sa manânci un hamburger fara nici un fel de regrete. Daca ai chef sa dansezi pâna la 4 dimineata la ziua prietenei tale, permite-ti sa bei un pahar în plus, dar a doua zi înoata o ora – ai voie la piscina chiar si cu cearcane. O viata echilibrata, în care alegi doar o particica în loc de întreaga cantitate, îti da de fapt foarte multa libertate. Mai multe detalii despre un stil de viata sanatos gasesti pe www.raul-trainer.ro

 

Sursa articol – revista BEAU MONDE, numarul 5/2012