Bauturi izotonice versus bauturi energizante

Exista o categorie foarte larga de oameni care consuma bauturi energizante sau izotonice,cu sau fara motiv.De cele mai multe ori nu stim ce bem.Nu stim nici care este efectul lor real,cand sa le consumam si cand nu.Nu stim nici ce efecte adverse au.Am sa incerc sa fac putina lumina in acest domeniu,cu adevarat interesant.Si mai ales banos.Care este efectul deshidratarii asupra sportivilor,profesionisti sau amatori?Pierderea a 2-3% din lichidele corpului tau inseamna diminuarea capacitatii de efort cu cca 7%.Ce beau ca sa previn aceasta situatie?

Bauturile energizante sunt acele bauturi care iti ofera un boom energetic,atunci cand ai nevoie de acesta.Dar si aici as avea ceva de comentat.Eu pot sa beau doua cutii de energizante,una dupa alta,si dorm ca un copil.Acelasi efect il au si asupra altor oameni. Si atunci…unde este energia?

Haideti sa vedem ce contin aceste bauturi.Cofeina-are un efect stimulator:100 mg stimuleaza activitatea mintii,238 mg cresc rezistenta inimii la efort.Taurina-prezenta in cantitate de 400-1000 mg/cutie,este un aminoacid cu rol important in sinteza neurotransmitatorilor.Corpul uman produce si contine cca 1g de taurina/kg de corp.Conform studiilor recente are un efect mai mult sedativ decat stimulant(Weill Cornell Medical College).Carnitina-un alt aminoacid prezent si in organismul uman,contribuie la transportul acizilor grasi in celule si creste metabolismul,reduce oboseala musculara.Guarana-este o planta lemnoasa tropicala.Are ca ingredient principal guaranina,aceasta este identica si cu cafeina din cafea,si cu teina din ceai.Ca efecte:stimuleaza sistemul nervos central si glandele suprarenale.Complexul vitaminic B-este necesar pentru functionarea normala a sistemului nervos.Zaharul-gasim pana la 27 de grame intr-o cutie de energizante,cantitate suficient de mare ca sa determine inhibarea completa a capacitatii organismului de a arde grasimi.

Efectele negative ale acestor bauturi pot fi numeroase.Printre ele:

-pericolul adus de zahar si cofeina in organismele tinere

-palpitatii

-tremuraturi ale membrelor

-cofeina este un antidiuretic bun,si determina deshidratare(combinata cu alcool devine o bomba)

-tahicardie

-nervozitate si depresie

-creste tensiunea arteriala

-continut caloric mare

Concluzia?Nu folositi regulat aceste bauturi.Au un gust bun(de altfel acesta este singurul motiv pentru care mai pacatuiesc si eu uneori) dar efecte reale si benefice putine.Nu mai vorbesc de asocierea pe care o fac tinerii in cluburi:energizant si alcool.Un dezastru pentru sanatatea oricui.Sunt de evitat,pe cat posibil.Cel putin atata timp cat lista efectelor negative este mai lunga decat cea a efectelor pozitive.

Bauturile izotonice sunt acele bauturi destinate rehidratarii.Contin electroliti(clorura de sodiu,magneziu,potasiu) si carbohidrati.Cantitatea de carbohidrati nu este mare,fiind calculata sa iti ofere necesarul energetic din timpul efortului.Numele de bautura izotonica este un indiciu ca are un continut de electroliti si carbohidrati similar cu cel al corpului uman.Pentru eforturile de durata scurta,apa este de ajuns pentru o hidratare buna.Pentru eforturile intense si de durata mai mare de 30 de minute,avem nevoie de o bautura izotonica.Orice fluid in care dizolv minerale si carbohidrati ajunge sa exercite o anumita presiune osmotica(forta cu care solutia respectiva atrage apa).In momentul in care acea presiune este egala cu a sangelui,vorbesc despre o bautura izotonica.

O bautura izotonica serioasa trebuie sa compenseze pierderea de fluide din corp datorate transpiratiei in timpul antrenamentelor,sa inlocuiasca mineralele pierdute prin transpiratie,sa fie o sursa de energie prin continutul de carbohidrati,sa aiba un continut scazut de carbohidrati proveniti din fructoza(pentru a preveni aparitia diareelor),sa aiba un gust placut.

Inainte de antrenament trebuie sa beau intre 0,3-0,5 l de lichide.In timpul antrenamentului voi bea intre 400-800 ml de lichid(la o ora de efort),in cantitati mici la fiecare 15 minute(eu beau cate o gura mica la fiecare 2-3 pauze intre serii).Dupa terminarea antrenamentului voi bea cca 500-600 ml de lichid.In acest fel sunt sigur ca voi consuma o parte din cantitatea de lichide pe care trebuie sa o beau zilnic.Multi oameni au aceasta problema,nu consuma destule lichide zilnic,iar sanatatea lor este in pericol.

As vrea sa analizez putin efectele diferitelor componente ale unei bauturi izotonice asupra organismului  man.Vorbind despre raportul dintre glucoza si fructoza,ideal este sa fie de 2:1 pentru glucoza.Clorura de sodiu-sarea simpla,contribuie in principal la cresterea presiunii osmotice intracelulare si a presiunii sangvine,ajuta la functionarea mai buna a ficatului. Clorura de potasiu-este o sare formata din potasiu si clor,necesar in stari de deshidratare si deficit de sare. Clorura de magneziu-cu efect pozitiv asupra crampelor musculare,starii de oboseala
fizica.Unele bauturi izotonice contin si BCAA(aminoacizi cu catena ramificata):leucina(folosita de catre ficat,tesutul adipos si muscular),valina(aminoacid esential),izoleucina(aminoacid esential important in recuperarea fizica de dupa efort),cu rol in sinteza proteinelor,cresterea masei musculare,cresterea vitezei de recuperare a organismului.In altele gasim PeptoPro,o proteina alcatuita din peptide,care sunt absorbite si asimilate mai usor de organism,intrand direct in fluxul sangvin(fiind solubile in apa,fara sa necesite digestie prealabila).

Singurul risc serios si efect nedorit al acestui tip de bautura este hiponatremia(doar in caz de consum excesiv,sunt incetinite reactiile sistemului nervos).Aceasta afectiune este determinata de supra-hidratatrea,de minimum 2%,din masa fluidelor corporale,cantitatea de sodiu din organism fiind diminuata de aportul prea mare de lichide.

Un produs pe care il folosesc cu multa placere este GOLDRINK,de la Gold Nutrition.Are un gust foarte bun,se dizolva repede,si contine tot ceea ce este necesar pentru a sustine un efort intens.Il recomand tuturor si garantez pentru rezultatele sale.

Spre deosebire de bauturile energizante,cele izotonice au un rost si un rol foarte clar.Ne ajuta sa sustinem un efort intens,fizic.Contribuie la mentinerea unui echilibru intern,ne protejeaza de autodistrugere.Cu masura,recomand calduros utilizarea acestora.


Raul-Aurelian TOMA
personal trainer for WorldClass Romania
profesor for Move On
www.raul-trainer.ro