Indicele glicemic

INDICELE  GLICEMIC

  • indicele glicemic masoara capacitatea unei glucide de a face sa creasca nivelul glicemiei in sange,in raport cu o scara de valori care are ca referinta glucoza pura
  • glicemia
    • reprezinta cantitatea de glucoza continuta de sange la un moment dat
  • varful glicemic al tuturor glucidelor(absorbtia lor maxima) este atins dupa 30 de minute
  • raspunsul insulinic la varful glicemic este reprezentat de secretia de insulina a pancreasului, insulina inlaturand glucoza din sange si stocand-o in tesuturile musculare si ficat sub forma de glicogen
  • efectul raspunsului insulinic la
    • oamenii slabi
      • cantitatea de insulina secretata este direct proportinala cu glicemia,cand curba glicemica revine la normal nu mai exista insulina
    • oamenii grasi
      • cantitatea de insulina secretata este mai mare decat glicemia, cand curba glicemica revine la normal ramane o cantitate reziduala de insulina in sange, ea determinand aparitia hiperinsulinismului
  • hiperinsulinismul
    • este o cauza functionala a luarii in greutate
  • mare parte din energia furnizata de hrana este stocata sub forma de grasimi de rezerva, prin procesul numit lipogeneza(procesul de stocare a grasimilor)
  • insulina activeaza lipoproteina lipaza care inhiba lipoliza
  • in secretia normala de insulina o mare parte a energiei furnizata de hrana este arsa prin lipogeneza, lipoliza fiind stimulata de activarea trigliceridei lipaza
  • procesul metabolic ce urmeaza sa orienteze energia furnizata de hrana spre stocare sau ardere depinde de structura fizica si chimica a alimentelor,continultul de fibre si felul lor(solubile sau nesolubile),continutul de proteine si originea acestora,de tratamentul fizic la care sunt supuse
  • alimente cu indice glicemic mic
    • afine, alune, ananas, ardei, broccoli, ciocolata neagra, dude, branza de vaca, cafea, ceai, caise, carne, capsuni, muraturi, ceapa, cereale fara zahar, cirese, gutui, humus, lapte, iaurt, kiwi, conopida, dovlecei, falafel, fasole, fistic, ghimbir, lamaie, mandarine, mango, mazare, masline, mere, mezeluri, migdale, morcovi cruzi, nectarine, orez lung, paste complete, paste al dente, prune, rosii, paine integrala, pere, portocale, praz, portocale, salata, vinete, zmeura, vin, varza, unt, usturoi, tofu, sfecla cruda, smochine, spanac, struguri
  • alimente cu indice glicemic mare
    • paine alba, bananele, bauturi carbogazoase, bere, briose, biscuiti, cartofi dulci, cereale indulcite, chipsuri, croissant, curmale, cus-cus, gris, dulceata, malai, faina alba, popcorn, fulgi de porumb, fursecuri, glucoza, zaharul, inghetata, ketchup, lasagna, macaroane, maioneza, mamaliga, mierea, morcovii fierti, musli ,creme de ciocolata, orezul alb, papaya, pepenele, pesmet
  • grasimea in exces
    • apasa pe rinichi, acestia au nevoie de mai mult sange ca sa filtreze lichide si cere de la inima acest sange,astfel creste tensiunea
    • inhiba secretia de insulina si activitatea ei,apare diabetul si genereaza atacul de cord
  • daca la sfarsitul unei mese bogate mananc si un desert consistent insulina va transforma zaharul in grasime
  • necesitatile energetice ale unui organism in 24 de ore
    • 2400-2800 calorii – adult cu activitate fizica deosebita
    • 2800-3800 calorii – adult cu activitate fizica medie
    • 3800-5000 calorii – adult cu activitate fizica intensa
  • dieta ideala cuprinde
    • lipide-1g/kg corp
    • glucide-4,7g/kg corp
    • proteine-1,5g/kg corp