Mineralele

MINERALELE

  • sunt micro si macroelemente esentiale pentru crestere, dezvoltare, mentinerea sanatatii
  • sunt cofactori enzimatici implicati in crestere, dezvoltare, producerea de energie, vindecare
  • sunt necesare in formarea oaselor, sangelui, plasmei sangvine, limfei, citoplasmei
  • in functionarea normala a sistemului nervos, cardiovascular, digestiv, respirator, excretor
  • macrominerale: calciu, clor, magneziu, fosfor, potasiu, sodium, sulf
  • microminerale: brom, crom, cobalt, cupru, fluor, iod, fier, mangan, molibden, selenium, siliciu, zinc
  • oligoelemente: arsenic, bor, nichel, staniu, tungsten, vanadium

MACROMINERALE

CALCIUL

  • regleaza permeabilitatea membranei celulare , excitabilitatea neuromusculara, ritmul cardiac, coagulabilitatea sangelui, nivelele colesterolului si al lipidelor sangvine
  • impreuna cu fosforul construieste sistemul osos si se asimileaza numai in raport cu acesta
  • nivelul calciului seric este reglat de doi hormoni:tirocalcitomina, care scade nivelul hormonal paratiroidian, care controleaza distibutia sangelui intre oase si sange.
  • combatuta de excesul de fosfor, magneziu, sodiu, cafeina
  • lipsa determina-rahitism, osteoporoza, osteomalacia
  • doza zilnica-1000mg/zi
  • surse: lapte, apa minerala, peste, vegetale cu frunze verzi, oua, smochine, migdale, nuci

MAGNEZIUL

  • actioneaza ca si cofactor pentru 90 de enzime implicate in metabolismul eliberarii energiei din alimente si utilizarea in procese organismului, essential pentru transmisia neurochimica, functionarea muschilor, diviunea celulara, oase, dinti, previne aparitia hipertensiunii arteriale si oboselii musculare
  • lipsa determina-moartea celulara, anxietate, oboseala, greata, crampe
  • combatut de: diabet, boli renale, dezordini hormonale, diuretice, exces alcool
  • doza zilnica-2g/zi
  • surse: sfecla, caise, fasole, porumb, broccoli, nuci, migdale, arahide, prune, banane

FOSFORUL

  • esential pentru formarea acizilor nucleici AND si ARN, a oaselor, dintilor, a unor grasimi speciale, metabolismului energetic al celulelor, metabolismul glucidelor, lipidelor, proteinelor
  • stimuleaza functiile celulelor nervoase, musculare, nervilor, inimii
  • excesul de fosfor din alimentele fast food interfera cu absorbtia fierului, calciului, zincului, magneziului, impiedicand absorbtia in intestin
  • excesul duce la pierderea apetitului, slabiciune, dureri osoase, osteoporoza, diaree, fracturi
  • doza zilnica-800 mg/zi
  • surse: carnuri procesate, bauturi carbogazoase, energizante, lapte, oua, peste, nuci, legume

POTASIUL

  • esential pentru functionarea sistemului nervos, muscular, cardiovascular, actioneaza in tandem cu sodiul(fata de care are efecte opuse), regleaza excitabilitatea neuromusculara si contractia muschilor, necesar contractiilor inimii prevenind aritmia, necesar pentru metabolismul glucidelor, secretia insulinei, sinteza proteinelor, mentine mediul intern la valori usor alcaline(ph=7, 36) prevenind acidoza metabolica si aparitia cancerelor
  • combatut de-cafea, alcool, zahar, diuretice, boli de inima si ficat, rinichi, glande suprarenale, diabet, cancer
  • necesita magneziu pentru a fi asimilat
  • excesul determina: diaree, voma, confuzie, iritabilitate
  • lipsa determina: oboseala, slabiciune, retineri de apa, constipatie, hipotensiune arteriala,
  • doza zilnica-1, 5-3 g/zi
  • surse:ciuperci uscate, boia de ardei, caise uscate, cartofi, cacao, fasole boabe, tarate de grau, fistic, smochine uscate, prune uscata, mazare, linte, nuci, migdale

SODIUL

  • asigura homeostazia osmotica impreuna cu potasiul, este essential pentru transportul transmembranar al nutrientilor, sustine functia nervilor, contractia musculara, mentine echilibrul balantei acido-bazice si este implicat in productia adrenalinei
  • excesul determina-in sarea de bucatarie-hipertensiunea arteriala, retinerea apei, migrene
  • lipsa determina-greata, crampe musculare, infarct miocardic
  • doza zilnica-0, 5g/zi

CLORUL

  • este un component al plasmei sangvine si fluidelor tisulare
  • esential in formarea acidului clorhidric din stomac, este necesar in functionarea muschilor, nervilor, participa la transportul CO2 in sange, sub forma sarii de bucatarie contribie la mentinerea echilibrului acido-bazic si la balanta fluidelor
  • doza zilnica-100mg/zi
  • surse: sarea de bucatarie, apa potabila

SULFUL

  • necear biosintezei aminoacizilor
  • surse: proteine animale si vegetale, carne , lactate, leguminoase, nuci

MICROMINERALE

CROMUL

  • este absorbit in intestin si stocat in ficat, splina, maduva
  • in sistemul imunitar, muschii scheletici, metabolismul si stocarea zaharurilor, si grasimilor, previne rezistenta la insulina si diabetul
  • absorbtia inhibata de fier, zinc, mangan, calciu, titaniu
  • deficitul determina-slabiciune, confuzie, iritabilitate, depresie
  • doza zilnica-50-200 micrograme/zi

COBALTUL

  • localizat in oase si muschi
  • stimuleaza productia hormonilor glicoproteici(eritropoietina), in lipsa carora organismul nu primeste destul oxigen
  • deficitul determina-insuficienta biosinteza a vitaminei B12, slabiciune musculara, anemie
  • doza-20-30mg/zi
  • surse: carne, lapte, oua, smochine

CUPRUL

  • se afla in celulele rosii si in plasma sangvina
  • este antagonist cu zincul, formand compusii proteici
  • combatut de: fibrele alimentare, proteine, cadmiu, fier, zinc, cobalt
  • deficitul determina: oxidarea fierului, producerea de radicali liberi, artrite, cancere.
  • simptomele carentei: caderea parului, diaree, anemie, boli ale oaselor
  • doza zilnica-2-5 mg/zi
  • surse: stridii, peste, cacao, ficat, rinichi, struguri, nuci, mazare, drojdia de bere

IODUL

  • se afla in glanda tiroida, legata de aminoacidul tirozina
  • este folosit in sinteza hormonilor tiroidieni T4 si T3(care cresc rata metabolismului , regleaza metabolismul proteinelor, glucidelor, catabolismul lipidelor, stimuleaza tonusul, mentin ritmul cardiac normal)
  • deficitul determina-scade rata metabolica, apare oboseala, luarea in greutate, gusa endemica
  • doza zilnica-100-200 micrograme/zi
  • surse-algele marine, carnea, fructe

FIERUL

  • forme
    • fier hemic in carne-biodisponibilitate 5-10%
    • fier nonhemic in vegetale-biodisponibilitate 2%
    • fier sub forma de compusi anorganici
    • esential in productia de energie celulara, metabolismul vitaminelor B
    • combatut de cafeina, calciu, mangan
    • deficitul determina anemia(carenta de fier, vitamine B9, B12)
    • doza zilnica-18 mg/zi
    • peste 40 de ani trebuie sa se evite aportul de fier din alimente:brutarie, patiserie, cofetarie
  • surse: organe, moluste, ou, carne, chimen, oregano, busuioc, piper, ciuperci, paine, fulgi de grau, dafin, rozmarin, musli

MANGANUL

  • antioxidant, implicat in dezvoltarea muschilor, controlul cresterii, in metabolismul grasimilor si glucidelor, in fertilitate
  • antagonist al fierului, este mai usor asimilat in cazul carentelor de fier
  • deficitul determina-epilepsie, diabet
  • doza zilnica-2, 5-3, 8mg/zi
  • recomandat in cazul cancerelor

SELENIU

  • intareste sistemul imunitar prin activarea limfocitelor T , rol in coagularea sangelui, important in anihilarea efectelor toxice ale metalelor grele:plumb, mercur, cadmiu, arsenic, protejeaza celulele de efectul radicalilor liberi
  • deficitul determina: scade colesterolul bun HDL, creste riscul de infarct miocardic si de accident vascular cerebral
  • doza zilnica-50-200 micrograme/zi
  • surse-nucile de Brazilia, fructele de mare

SILICIU

  • stimuleaza celulele osteoblaste care construiesc osul, formeaza cartilagii, tendoane si proteine colagenice, previne aparitia ateriosclerozei
  • doza zilnica-20-30mg/zi
  • surse: apa, lactate, vegetale

BORUL

  • interactioneaza cu metabolismul calciului, magneziului, vitaminei D
  • surse: prune, mere, avocado, vin, soia, mierea, rosiile, bananele

ZINCUL

  • este antagonist cu cuprul
  • este parte a enzimei care permite eliberarea insulinei de catre pancreas
  • intareste sistemul imunitar, combate acneea, are efect antiviral, inhiba cresterea placii dentare
  • actiunea este potentata de vitamina A, fosfor, cupru, calciu.
  • deficitul determina-nesintetizarea vitaminei A, incetineste dezvoltarea fizica, cea mentala, afecteaza fertilitatea
  • doza zilnica-15mg/zi
  • surse: ficat, carnea rosie, nuci, oua, lapte, stridii, branza, grau