Proteinele

Proteinele

  • sunt substante macromoleculare organice formate din lanturi de aminoacizi
  • 1g produce 4 calorii
  • le intalnim in tesuturile musculare, osoase, conjunctiv, in componenta enzimelor, anticorpilor, celulelor, hormonilor proteici
  • se absorb sub forma de aminoacizi care trec direct in sange, celulele folosind cantitatea necesara pentru a produce proteine specifice, iar surplusul este transformat in grasime sau oxidat
  • in absenta carbohidratilor din sange(dupa eforturi de peste 2 ore) sunt descompuse si arse ca sursa de energie
  • sunt metabolizate doar de carbohidrati si grasimi
  • metabolizarea se face cu eliminare de uree, necesitand suplimentarea cantitatii de apa bauta
  • sunt absorbite la nivelul intestinului subtire
  • organismul sintetizeaza pana la 97% din proteinele consumate la o masa, la 3 ore necesitam consum de proteine noi
  • lipsa lor determina:
    • tulburari de crestere si nutritie
    • scaderea rezistentei la infectii
    • anemie
    • aparitia edemelor
    • scaderea capacitatii de efort
  • excesul determina:
    • aparitia de scaune de putrefactie
    • aparitia unor boli
    • intoxicatii
  • proteinele complete: aduc toti cei 8 aminoacizi care nu pot fi sintetizati de organismul uman, si sunt de origine animala, sau din soia(deficitara insa la metionina)
  • surse:
    • ┬ácaseina
      • digerare lenta,
      • continuta de branza
      • buna de consumat inainte de culcare sau intre mese
    • zerul
      • digerare rapida,
      • efecte antioxidante,
      • stimuleaza imunitatea
      • buna de consumat dupa antrenamente, sau dimineata
    • pestele
      • digerare lenta
      • efect antiinflamator
      • bun de consumat la masa de seara
    • carnea
      • digerare lenta
      • contine proteina fara grasime
      • cea de vita contine si fier, mai usor absorbabil decat cel din plante
      • buna de consumat la mesele de pranz
    • ouale
      • digerare lenta
      • albusul contine proteine si apa
      • galbenusul contine proteine, colesterol, lecitina, minerale, vitamine
      • buna de consumat la masa de dimineata
    • soia
      • digerare rapida
      • imbunatateste activitatea glandei tiroide
      • inhiba dezvoltarea tesuturilor tumorale
      • reduce colelsterolul rau LDL
      • mareste secretia de testosteron
      • contine antioxidanti
      • nu contine suficienta metionina
      • buna de consumat intre mese
  • dimineata la trezire si inainte de antrenament cu 30 de minute este bine sa consumi proteine cu asimilare rapida